Tuesday, May 25, 2010

PENGGUNA BERINFOMASI

Elak ditipu, ketahui hak kepenggunaan. Perkara itu difokuskan kepada pengguna khususnya di luar bandar.

Kementerian perdangangan dalam negeri koperasi dan kepenggunaan KPDNKK kini dalam usaha mendidik rakyat tentang hak mereka.

Kesedaran pengguna dilaporkan masih pada tahap yang rendah iaitu hanya 58 peratus sahaja.

Menurut timbalan menterinya Dato’ Tan Lian Hoe, pengguna juga perlu memperoleh maklumat dari sember yang tepat bagi mengelak menjadi mangsa peniaga ataupun mereka yang tidak bertanggungjawab.

Kementerian kini mempunyai pelbagai saluran untuk pengguna membuat aduan. Antaranya khidmat talian bebas tol, 1800-88-6800 atau melalui sms 32255.

Bagi memastikan hak pengguna dilindungi kerajaan menubuhkan tribunal tuntutan pengguna Malaysia TTPM di seluruh negara.

Di perak tribunal tersebut akan diwujudkan di Teluk Intan dalam tempoh terdekat.
Jelas Datuk Tan lagi sehingga 1 April lalu sebanyak dua ratus lapan puluh enam aduan diterima di negerai ini.

Ia melibatkan penipuan perkhidmatan, harga, cetak rompak, perjanjian sewa beli dan penyelewengan aktiviti jualan langsung.

Datuk Tan berkata demikian di majlis perasmian program kepenggunaan luar bandar zon utara di kampung Matang Acheh, pantai remis.

Hadir sama pengarah-pengarah KPDNKK zon utara.

End//

No comments:

Post a Comment