Thursday, June 16, 2011

MAHKAMAH KHAS PATI

PATI HUKUMAN

hasil tahanan 189 pendatang tanpa izin PATI menerusi Ops Zon Utara II yang dibuat di seluruh Perak pada 1 Jun lalu; 80 daripada mereka telahpun dijatuhkan hukuman.

hakim Mahkamah Khas PATI Jabatan Imigresen Langkap; Ahmad Hidayat Mohd Nor terdahulu mengenakan hukuman itu ke atas warga Indonesia bagi tiga kesalahan mengikut Akta Imigresen 1959.

kesemua pesalah PATI ini; ditempatkan di Penjara Tapah untuk perempuan dan penjara Pokok Sena, Kedah untuk lelaki.

sementara itu; perbicaraan 109 PATI lain yang turut melibatkan warga Thailand; Vietnam; Bangladesh dan Myanmar ditangguhkan atas sebab ketiadaan jurubahasa.

kesemua mereka yang berusia 19 hingga 55 tahun ini ditahan mengikut seksyen 6 (1) (c) Tidak mempunyai Pas atau Permit Yang Sah; seksyen 15 (1) (c) Tinggal melebihi tempoh dan seksyen 56(1) (L) pemalsuan dokumen.

tahanan dilakukan sekitar Taiping, Sitiawan; Ipoh dan teluk Intan dengan dibantu Jabatan Imigresen negeri Perlis; Kedah dan Pulau Pinang.

sementara itu; Ketua imigresen teluk Intan yang mewakili Pengarah Imigresen Negeri Perak; Khairul Anuar Sulaiman berkata; PATI tersebut dipercayai terlibat dengan kerja-kerja di sektor pembinaan dan perkilangan.

berikutan itu; siasatan ke atas majikan yang terlibat sedang dilakukan dan jika sabit kesalahan mereka turut akan didakwa.

end//baizura

No comments:

Post a Comment