Wednesday, July 27, 2011

Esei kesetia kepada raja dan negara

Sekretariat Pembangunan Masyarakat dan Sosial, NGO negeri Perak dengan kerjasama Jabatan Pelajaran Negeri telah menganjurkan pertandingan menulis esei.

Ia bersempena dengan Ulang Tahun Keputeraan Paduka Seri Sultan Perak, Sultan Azlan Shah yang ke 83.

Membawa tema ``Kesetian kepada Raja dan Negara`` pertandingan yang julung kali diadakan ini berlansung selama sebulan bermula 19 April hingga 19 Mei 2011.

Matlamat yang cuba dicapai melalui penganjuranya adalah untuk meningkatkan kesedaran akan peri pentingya mengukuhkan semangat taat setia kepada raja dan negara.

Disamping mendidik masyarakat tentang peranan raja-raja dalam sistem demokrasi berparlimen di negara kita.

4 kategori dipertandingan A bagi pelajar sekolah rendah , B menengah rendah, C menengah atas dan D yang terdiri daripada orang awam.

Peserta-peserta yang mengambil bahagian dan dinobatkan sebagai pemenang diraikan dalam 1 majlis makan petang di Royal Kelab Golf Ipoh.

Sultan Perak, Sultan Azlan Shah berkenan mencemar duli berangkat ke majlis tersebut dan menyampaikan hadiah kepada pemenang.

Diharapkan program berilmiah seperti ini dapat dijadikan landsan bagi mencungkil keupayaan berfikir secara kritis dan analitis dalam mempersembahkan kesetiaan kepada raja dan negara.

end/kacamata penyayang

No comments:

Post a Comment