Monday, November 1, 2010

LTEROWONG BERKEMBAR BERAPIT

LANDASAN PLBE

Terowong Berkembar Berapit (TBB) terpanjang di Asia Tenggara dijadual siap sepenuhnya hujung tahun depan.

Ketika ini 70 peratus daripada kerja-kerja pembangunan terowong itu sudah disiapkan, manakala baki 30 peratus lagi merangkumi kerja-kerja pembinaan infrastruktur dan melengkapkan sistem.

Menteri Pengangkutan Datuk Seri Kong Cho Ha berkata pembinaan terowong itu menggunakan konsep twin bore dengan satu landasan setiap satu, serta pembinaan sembilan 'cross passage' antara terowong kiri dan kanan bagi tujuan keselamatan.

Terowong terpanjang di Asia Tenggara itu dibina bagi Projek Landasan Berkembar Elektrik (PLBE) Ipoh-Padang Besar yang bermula Oktober tahun lepas.

projek sepanjang 329 kilometer itu menelan belanja hampir 12.5 billion ringgit yang merupakan hub logistik bagi Pembangunan Koridor Utara NCER.

Datuk Kong berucap pada Majlis Penembusan Terowong Berapit bagi Projek Landasan Berkembar Elektrik (PLBE) Ipoh-Padang Besar di Padang Rengas, Kuala Kangsar.

dalam pada itu, kerajaan turut mempunyai rancangan melaksanakan PLBE antara Gemas dan Johor Bahru dalam masa terdekat sebagai pelengkap kepada projek PLBE sepanjang Pantai Barat Malaysia.

END//

No comments:

Post a Comment