Friday, November 19, 2010

SEDIA BANJIR - BERUAS

SEDIA BANJIR - BERUAS

biarpun kejadian banjir tidak dapat dielakkan, namun usaha mengawal keadaan banjir lebih buruk menjadi keutamaan.

di kawasan Parlimen Beruas saban tahun kampung kilang, taman bintang di pantai remis, padang serai, kampung sungai batu, dan Projek Perumahan Rakyat Termiskin PPRT bagan Panchor berhadapan kejadian banjir.

menurut Ahli Dewan Undangan negeri ADUN Pengakalan Bahru, Datuk Hamdi Abu Bakar, ketika ini, Jabatan Pengairan dan Saliran JPS giat melakukan kerja-kerja pembersihan sungai untuk memastikan pengaliran air sungai lancar.

punca banjir di semua kawasan yang dikenal pasti akibat limpahan Sungai Rotan yang bertembung dengan sungai-sungai yang lain.

justeru, dua pusat pemindahan dibuka bagi menempatkan mangsa banjir; masing-masing di pantai remis dan beruas.

dalam berhadapan dengan banjir, tegas datuk hamdi, mangsa perlu mematuhi arahan dan bekerjasama dengan anggota penyelamat agar kerja-kerja pemindahan dapat dilakukan dengan teratur.

dari aspek bantuan dan peranan bilik gerakan banjir, masing-masing telahpun diselenggara dengan baik bagi memberi keselesaan kepada mangsa.

datuk hamdi berkata demikian selepas menyampaikan anugerah cemerlang UPSR Parlimen Beruas kepada 85 murid di sekolah kebangsaan Ayer tawar.

end//baizura

No comments:

Post a Comment