Saturday, May 29, 2010

KADAR PURATA MEMBACA

KADAR PURATA MEMBACA 29.5.2010
4 PTG

purata rakyat Malaysia membaca hanya 8 buah buku setahun. nisbah itu berada pada tahap sederhana tinggi dalam lingkungan Negara Dunia Ketiga.

menjelang 3 tahun akan datang, kerajaan menyasarkan purata membaca 15 buah buku dan pelajar sekolah di bawah umur 21 tahun adalah golongan yang aktif membaca.

sehubungan itu, kementerian penerangan komunikasi dan kebudayaan KPKK tampil menyumbang bahan bacaan lebih sejuta naskah buku untuk diedarkan kepada seribu buah sekolah menengah.

timbalan menterinya , senator heng seai kei menjelaskan SEKolah yng terlibat adalah mereka yang menawarkan ko-kurikulum persatuan bahasa Melayu, bahasa Inggeris dan Mandarin.

setiap sekolah menerima 27 judul buku. yang terdiri daripada 17 judul bahasa mandarin, manakala 10 judul bahasa melayu dan bahasa inggeris.

daripada sejuta buku diterima, 100 ribu buah buku disumbangkan oleh persatuan xiang lian, 400 ribu perpustakaan Negara, dan 500 ribu daripada syarikat reader digest sendirian berhad.

dalam pada itu senator heng berkata program membantu meningkatkan kesedaran membaca di sekolah rendah akan disusuli. ia bergantung kepada bahan bacaan yang diperoleh.

terdahulu senator heng merasmikan program Mari membaca 1 malaysia peringkat negeri perak di Sekolah menengah jenis kebangsaan yuk choy di ipoh.

Perak adalah negeri Perak melancarkan program tersebut.

end//baizura

No comments:

Post a Comment