Saturday, February 19, 2011

PERTUMBUHAN EKONOMI

DS HUSNI PERTUMBUHAN EKONOMI

Melihat pertumbuhan ekonomi bagi tahun 2010 yang melepasi sasaran iaitu 7.2 peratus, Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah yakin, keberkesanan perbelanjaan kerajaan dan sektor swasta serta galakan pelaburan adalah tumpuan pertumbuhan ekonomi negara terus bertahan.

Pelaksanaan itu juga sebenarnya perlu dilakukan secara berterusan agar status negara maju menjelang 2020 dapat dicapai.

peratusan itu juga melebihi sasaran yang diletakkan penganalisis badan antarabangsa iaitu antara 5.5 hingga 6.5 peratus.

pertumbuhan tersebut didorong oleh sektor ekonomi negara khususnya di bahagian permintaan iaitu pengeksportan yang lebih tinggi daripada yang dijangka.

Berhadapan dengan cabaran unjuran dunia yang agak perlahan, Datuk Seri Ahmad Husni berkata, kerajaan yakin dengan usaha keras semua pihak dan kementerian pertumbuhan negara masih dapat bertahan dengan sasaran unjuran 6 peratus tahun ini.

malah, sasaran pelaburan sektor swasta pada tahun ini turut menunjukkan peningkatan yang kini dilihat melebihi 82 billion ringgit.

mengulas kesan pergolakkan di negara Timur Tengah pula, Datuk Seri Ahmad Husni berkata ia tidak memberi impak buruk pada pertumbuhan negara.

beliau berkata demikian selepas merasmikan majlis pembinaan semula Surau Ahmadiah Kampung Datuk Ahmad Said di Ipoh.

END//

No comments:

Post a Comment