Tuesday, February 8, 2011

PLKN - H1N1&MODUL

PLKN - datuk abdul HADI

Pihak pengurusan di kem Program Latihan Khidmat Negara, PLKN, diarah BERTINDAK SEGERA jika mendapati tahap kesihatan pelatih tidak memuaskan.

Ketua Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN), Datuk Abdul Hadi Awang Kechil menegaskan, ia sebagai pencegahan awal bagi memastikan TIADA sebarang jangkitan penyakit berlaku, khususnya penularan wabak influenza H1 N1 .

Kebimbangan itu didorong oleh situasi banjir di beberapa buah negeri ketika ini.

Selain pemantauan pegawai kesihatan, faktor penjagaan persekitaran, turut diberi penekanan oleh pihak pengurusan kem.

Ditanya mengenai kemungkinan penularan H-ONE N-ONE, di setiap kem dan kepada pelatih, beliau turut memberitahu, semua kem BEBAS daripada ancaman.

Dan walau berdepan situasi banjir, setakat ini, TIDAK ADA kem PLKN yang ditutup.

Dalam perkembangan lain, PLKN dengan kerjasama Kementerian Kesihatan sedang menyelaras kandungan kalori dalam makanan yang diambil oleh pelatih.

saranan jumlah kalori antara dua ribu 500 hingga dua ribu 700.

Terdahulu, Datuk Abdul Hadi berkata demikian di Kuala Kangsar selepas meninjau pembelajaran sub modul Budaya Kerja PLKN di Kem Desa Rimba.

####
Mengenai 'Sub Modul Budaya Kerja' berkenaan, Datuk Abdul Hadi berkata, inisiatif itu ke arah melahirkan warga kerja yang professional dan berdaya saing.

Selaras dengan Pelan Transformasi Negara, sebanyak 14 aktiviti diperkenal kepada pelatih kumpulan satu siri ke- 8 tahun ini bermula akhir bulan lalu.

Modul itu, dilaksanakan dalam kelas secara praktikal dalam tempoh 5 hari.

selain memberi fokus mengenai pekerjaan dalam sector awam dan awam, pelatih turut diberi panduan dalam aspek ekonomi.

Keputusan melaksanakan sub Modal Budaya berkenaan, usulan penambahbaikkan modul PLKN sedia ada, yang diputuskan kabinet tahun lalu.

Modul itu, merangkumi pembentukkan organisasi, Pameran, Roda Kerjaya da Penghargaan.

Mengulas isu potong rambut seorang pelatih berketurunan Sikh, Datuk Abdul hadi berkata, pelatih tersebut telahpun mendaftar semula pada Isnin lalu dan kini menjalani latihan seperti biasa di kem PLKN di Sungkai.

end//

No comments:

Post a Comment