Saturday, July 17, 2010

DS HUSNI SUBSIDI + PASAR MANJOI

DS HUSNI SUBSIDI

pelaksanaan pengurangan subsidi sebahagian daripada strategic merencanakan Model baru ekonomi MBE .

ia sekaligus menuju kea rah mencapai status negara berpendapatan tinggi.

menurut menteri kewangan kedua, datuk seri ahmad husni hanadzlah, sejak kerajaan mengumumkan pengurangan subsidi ke atas bahan api dan gula, reaksi yang diterima adalah positif sama ada daripada sector korporat mahupun rakyat.

kesan pengurangkan subsidi itu telah menjimatkan belanjawan negara kepada 750 juta ringgit. jumlah itu akan digunakan untuk pembangunan negara.

up sound [[cut 1]]
q in : isu subsidi dah lama dibincangkan terutama dalam sector korporat, pasaran ekonomi..yang berpendapat kita kurangkan subsidi tersebut…menumpukan kepada sector yang boleh membawa multiplier effect kepada negara kita..jadi usaha untuk membangunkan negara kita kepada stage lebih tinggi akan menjadi sukar…

q out :… sebab itu kita merealisasikan subsidi tapi kita buat secara gradual

menurut datuk seri ahmad husni lagi, pelaksanaan pengurangan subsidi akan dilakukan secara berperingkat.


end//


dalam perkembangan lain, datuk seri ahmad husni yang juga ahli parlimen tambun menghadiri majlis penyampaian peruntukkan pembinaan menaiktaraf pasar Manjoi di gugusan manjoi.

pasar yang menjadi tumpuan hampir 30 ribu penduduk setempat itu menerima peruntukkan daripada Majlis bandaraya Ipoh MBI sebanyak 450 ribu ringgit.

projek menaiktaraf akan dilaksanakan minggu depan dan dijangka siap awal Januari tahun hadapan.

pasar Manjoi itu diusahakan sepenuhnya oleh peniaga Melayu.

hadir sama ke majlis tersebut Datuk bandar Ipoh, datuk roshidi hashim dan ahli dewan undangan negeri ADUN Manjoi, datuk nadzri ismail.

end//baizura

No comments:

Post a Comment