Friday, April 15, 2011

DUN GANTUNG 15.4.2011

DUN GANTUNG 15.4.2011

gelagat keluar dewan akhirnya ditunjukkan pembangkang pada hari terakhir persidangan Dewan Undangan negeri DUN Perak hari ini.

ia kononnya, tanda protes terhadap kelulusan usul bagi menggantung ADUN Titi Serong, KhaliL Idham lim Abdullah untuk persidangan akan datang.

usul bernotis itu dikemukan ADUN BOTA datuk nasaruddin Hashim, ia susulan kenyataan khalil idham pada sesi perbahasan Bajet 2011 pada 2 Disember lalu yang mengeluarkan kenyataan ada bomoh dibawa masuk ke dewan pada sidang Mei 2009.

khalil lim juga gagal hadir memberi penjelasan mengenainya kepada jawatakuasa hak dan kebebasan pada 25 februari lalu.

speaker Datuk R.Ganesan yang juga pengerusi jawatankuasa itu berkata pergantungan tersebut hanya untuk satu hari pada persidangan akan datang.

pada masa yang sama juga, ADUN BN Temenggor, datuk hasbullah Osman turut dihadapkan ke jawatankuasa hak dan kebebasan kerana mengeluarkan kenyataan menuduh exco Selangor menerima rasuah.

namun tiada tindakan yang dikenakan ke atasnya berikutan beliau telahpun hadir memberi penjelasan kepada jawatakuasa itu.

Sementara itu, persidangan DUN turut meluluskan dua rang undang-undang iaitu Enakmen Menteri Besar Perak (Perbadanan1951) (Pindaan) 2011 dan Enakmen Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak (Pindaan) 2011.

persidangan ditangguh pada satu tarikh yang akan ditetapkan kemudian.

end//

No comments:

Post a Comment