Sunday, April 17, 2011

KEGANASAN - datin paduka MARINA

KEGANASAN - datin paduka MARINA

memperkasakan diri dengan ilmu adalah cara paling efektif mencegah dan menghentikan keganasan khususnya ke atas wanita dan kanak-kanak.

namun, untuk mengubah norma sosial dan sikap masyarakat yang mendera iaitu yang dikaitkan dengan kaum lelaki, mereka juglah yang patut mengalas cara mencegahanya.

bagi Tokoh Aktivis hak pembelaan Hak wanita, Datin Paduka marina tun mahathir, kempen “Lelaki Menentang Keganasan” atau “Men Against Violence” yang dilancarkan wajib disahut oleh kaum lelaki.

kempen itu adalah satu pergerakan global di mana seluruh dunia membuat perjanjian untuk tidak melakukan, memaafkan atau berdiam diri tentang keganasan.

jelas Datin Paduka Marina, meskipun masalah keganasan di negara ini tidak kritikal namun statistik tahun 2009 mencatatkan tiga ribu 643 kes penderaan dan jumlah kes di Perak 290 kes.

selain bergantung harap pada perlindungan penubuhan Akta Keganasan Rumah Tangga 1994, masalah itu sebenarnya menjadi tanggungjawab setiap individu menanganinya.

Datin paduka Marina berucap pada majlis perasmian kempen “Men Against Violence” daerah kampar di Chenderoh, tanjung tualang.

beliau mewakili timbalan Menteri perdagangan antarabangsa dan perdagangan MITI, datuk Muhkriz Tun Mahathir.

sebelum itu diadakan forum “hentikan:kawal diri, gunakan fikiran” yang menyasarkan kaum lelaki menyertainya. lebih dua ribu masyarakat setempat menjayakan program ini.

end//

No comments:

Post a Comment