Thursday, January 13, 2011

PASAR BESAR IPOH

PASAR IPOH

35 tahun pembinaannya, Pasar Besar Ipoh akan diberikan nafas baru dengan cadangan menjadikannya Bazar Rakyat Satu Malaysia.

promosi mengiklankan lot-lot di pasar tersebut kepada pemaju atau mereka yang berminat akan dikeluarkan pada hujung bulan ini.

datuk Bandar Ipoh, Datuk Roshidi Hashim berkata, idea itu hasil inisiatif Dewan Perniagaan Melayu Perak untuk memajukan Pasar Besar Ipoh yang dahulunya menjadi tempat tumpuan.

jelas baliau, konsep yang akan dilaksanakan itu lebih seperti Pasar Rabu dan Chowrasta.

bukan sahaja barangan basah tetapi di pasar ini juga menempatkan ruang niaga lain seperti kedai pakaian, kedai barangan antic serta kedai bunga.

bersebelahan dengan Pasar itu, MBI juga akan menjadikan Wisma Bougainvillea sebagai Pusat IT Kinta. sebelum ini, wisma itu lebih menumpukan ruang pejabat.

Datuk roshidi menjelaskannya selepas mesyuarat majlis Bandaraya Ipoh di Ipoh.

dalam perkembangan lain, untuk tempoh terdekat, MBI akan melaksanakan segera zon larangan merokok khususnya di Bangunan Kerajaan negeri SUK, MBI serta pasaraya.

terdahulu amaran akan dikeluarkan antara satu hingga dua bulan sebelum penguatkuasaan dan tindakan dibuat oleh MBI dengan mengenakan kompaun 500 ringgit bagi mereka yang melanggar peraturan.

Datuk Roshidi berkata matlamat itu selaras menjadi Ipoh sebuah Bandaraya Bersih, Hijau dan Membangun.

end//baizura

No comments:

Post a Comment