Monday, July 20, 2009

AKTA KESELAMATAN DALAM NEGERI (ISA)

Pergerakan Belia 4B Malaysia menolak cadangan meminda Akta Keselamatan dalam Negeri ISA kerana ia dilihat masih relevan.

Setiausaha Agongnya Dato' Wira Jamaluddin Abd Rahim berkata, akta berkenaan tidak boleh digunakan sewenang-wenangnya sehingga boleh menjejaskan Keraguan rakyat.

Dato' Wira Jamaluddin berkata demikian ketika diminta menggulas cadangan beberapa pihak termasuk bekas Perdana Menteri Tun Abdullah baru-baru ini supaya ISA dimansuhkan dan ianya masih relevan sehingga kini.

Katanya, beberapa pemimpin negara dahulu dan sekarang pernah ditahan dibawah ISA tetapi kredibiliti kepimpinan mereka masih diterima dan ada di antara mereka menjadi Menteri dan Menteri Besar.

Dalam perkembangan lain, 4B juga mahu semua pihak termasuk pertubuhan bukan kerajaan NGO di negara ini jangan mempolitikkan kes kematian setiausaha Politik Exco Selangor, Teoh Beng Hock.

Tuduhan liar terhadap Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia SPRM tidak berasas kerana ia masih dalam siasatan pihak polis.

Katanya, sebagai badan NGO yang profesional, ia perlu menghormati sisatan yang dijalankan bukannya membuat andaian kepada pihak tertentu yang akhirnya akan merugikan kepentingan rakyat keseluruhannya.

No comments:

Post a Comment