Monday, July 13, 2009

LAWATAN ISTERI MB KE PUSAT AUTISME

Gandingan kerajaan dan badan-badan bukan kerajaan dalam membantu pengidap autisme dapat membantu mereka untuk hidup seperti insan lain.

Isteri Menteri Besar, Datin Seri Saripah Zulkifli berkata, kerja-kerja amal sebegini perlu diletakkan sebagai matlamat utama.

Beliau yang juga Yang di Pertua BAIDURI berkata, program sebegini dapat mengeratkan hubungan kedua-dua belah pihak di samping memberi galakan kepada NASOM untuk meneruskan usaha dan tanggungjawab membantu kanak-kanak autisme.

Beliau berkata tahap kesedaran mengenai autisme di kalangan rakyat Malaysia masih rendah. Autisme merupakan gangguan dalam perkembangan mental kanak-kanak di mana mereka mengalami masalah pertuturan, komunikasi dan tingkah laku yang luar biasa.

Beliau berkata demikian ketika mengadakan Lawatan ke Persatuan Kebangsaan Autisme Malaysia (NASOM) di Ipoh.

Hadir sama Pengerusi Sekretariat Kebajikan Wanita UMNO Perak Dato’ Ainon Khairiah Mohd Abas, Presiden NASOM Malaysia Megat Ahmad Shahrani Megat Shahruddin dan Pengerusi NASOM Ipoh, Enzalelawathy Zaludin serta Pergerakan Wanita UMNO Perak.

Dalam pada itu, Pergerakan dan Sekretariat Kebajikan Wanita UMNO Perak turut memberi sumbangan berbentuk ketuhar dan basikal kepada NASOM Ipoh.

End /// Nor Hawanis Abd Aziz

No comments:

Post a Comment