Tuesday, December 15, 2009

INDUSTRI BULUH DAN ROTAN

ROTAN BULUH PERAK

dengan memiliki 67 spesis buluh yang mempunyai nilai produk yang tinggi, maka negeri Perak berpotensi melebarkan prospek pelaburannya.

industri buluh dan rotan yang merupakan sebagai alternative kepada produk berasakan kayu-kayan yang mana langkah ini sebagai memulihara khazanah hutan.

Justeru, seminar pembangunan buluh dan rotan anjuran lembaga perindustrian kayu Malaysia m-t-i-b akan berkongsi maklumat para pakar bidang berkaitan dengan pengusaha awam, swasta mahupun individu.

Menurut, pengarah pembangunan usahawan bumiputra, mohd kharudin mohd raini,selain memberi penerangan berhubung teknologi dan inovasi dalam industri ini, seminar ini juga bertujuan menarik pelabur untuk melabur.

Malah turut menjadi objektifnya adalah menyasarkan Perak dikenali sebagai “hub” pemprosesan dan pemasaran.

Seminar ini yang terbuka kepada semua dengan penyertaan terhad kepada 200 orang sahaja. Ia bakal berlangsung pada 22 disember ini di ipoh.

Bertemakan “kea rah menjana pembangunan ekonomi negeri Perak, lima kertas kerja akan dibentangkan oleh wakil dari perbadanan kemajuan negeri perak p-k-n-p, wakil jabatan perhutanan semenanjung Malaysia, institute penyelidikkan perhutan malaysia, frim dan m-i-t-b sendiri.

Turut membentangkan kertas kerja, wakil daripada syarikat termuka industri buluh di Jepun.

End//baizura

No comments:

Post a Comment