Saturday, December 26, 2009

TENTERA MEDIA

TENTERA -ORANG ASLI


Dalam menjaga keamanan negara, tanggungjawab sosial tidak pernah dilupakan Angkatan Tentera Malaysia, ATM.

Bersama 73 peserta, para pengamal media turut menyertai program 2 ribu 749 minit menghayati suasana dalam hutan ke perkampungan Orang Asli Sungai Kejar, Perak anjuran ATM.

Panglima Maskas 8 Briged, Pengkalan Chepa, Kelantan, Briged Jeneral Abd Rahim Abdul Mutalib berkata, pihak media dibawa menggunakan bot tempur menyusuri tasik Taman negeri Royal Belum sebelum tiba di perkampungan Orang Asli.

Katanya ketibaan media di perkampungan Orang Asli disambut Tok Batin, Radi Langsat yang mewakili penduduk kawasan tersebut.

Bantuan berupa barangan keperluan diagih-agih kepada masyarakat Orang Asli yang menetap di kawasan itu sejak 18 tahun lalu.

Perkampungan yang terletak di tebing tasik mempunyai 20 keluarga membabitkan 59 penduduk di mana mereka tidak lagi mengamalkan tradisi pindah randah, sebaliknya menetap selesa di kawasan itu dengan kemudahan yang disediakan kerajaan.

Program sehari bersama tentera meninggalkan kenangan yang sukar dilupakan, apalagi menjalani latihan ala tentera bersama mereka adalah pengalaman pertama yang dilalui semua pengamal media.

End///

No comments:

Post a Comment